روند تغییرات تلفن همراه در دنیا

در مورد سیمکارت همراه اول
سپتامبر 17, 2019
سیم کارت
پیشرفت و تغییرات تلفن همراه در ایران
سپتامبر 17, 2019
Show all

روند تغییرات تلفن همراه در دنیا

امروزه در جهان ارتباطات، تلفن به عنوان يك وسيله ارتباط شخصي بيشترين موارد استفاده را داراست.

فكر متحرك يا سيار كردن تلفن و بكارگيري آن در مكان هاي مختلف به منظور بهره گيري بيشتر از اين وسيله، از دهه ۱۹۶۰ ميلادي در كشور هاي اسكانديناوي(سوئد، نروژ، دانمارك و فنلاند) پا گرفت و در اواخر آن دهه، اولين تلفن نقطه به نقطه به كار گرفته شد كه نقطه عطفي در روند مخابراتي به شمار آمد و اين ايده دیرینه انسان به تحقق پيوست.

اين فناوري در سال ۱۹۷۵ ميلادي از سوي كشورهاي اسكانديناوي با سيستم آنالوگ به بازار عرضه شد.

اولين شبكه تلفن متحركNordic Mobile Telephone (NMT)  نيز از سوي همين كشورها راه اندازي گرديد. در اوايل سال ۱۹۸۰ ميلادي، استفاده از تلفن هاي ديجيتالي در اتومبيل مورد توجه قرار گرفت.

در سال ۱۹۷۷ ميلادي، كانادا اولين شبكه اطلاعات عمومي را طراحي و راه اندازي كرد. شبكه هاي عمومي اطلاع رساني جهاني با استفاده از كامپيوتر، ماهواره و گيرنده ها و فرستنده هاي ماكروويو به وجود آمده است.

در سال ۱۹۸۳ ميلادي ، آمريكا سيستم Nordic Mobile Telephone (NMT) را وارد بازار كرد.

ژاپن نيز سومين كشور در جهان بود كه سيستم سيار خود را با ويژگي هاي دو نوع اسكانديناوي و آمريكايي به نام HCMS عرضه كرد و سپس سيستم NTTبا قابليت اتصال به شبكه را ايجاد نمود. انگلستان در سال ۱۹۸۵ ميلادي با عرضه سيستم TACS بود که به گروه دارندگان تلفن سيار پيوست و سپس ايرلند نيز اين سيستم را پذيرفت . پس از اين تاريخ ، سيستمNMT با فركانس ۴۵۰ مگاهرتز در كشورهاي دانمارك، نروژ، سوئد و فنلاند مورد استفاده قرارگرفت و این کشورها نيز به شبكه استفاده كنندگان از اين سيستم پيوستند.

هلند، لوكزامبورگ و بلژيك با تغيير جزئي، آن را پذيرفتند و در سال ۱۹۸۹ قبرس نيز به اين شبكه پيوست. در اين زمان بود كه كانادا سيستم AMPSآمريكا را پذيرفت.

درسال ۱۹۸۵ ميلادي، انستيتو EUROPEAN TELECOMMUNICATION STANDARD INSTITUTE-ETSI متشكل از ۱۷ كشور اروپايي درصدد طراحي و ابداع يك استاندارد مشترك براي تأسيس شبكه سلولي برآمد تا اين استاندارد به صورت هماهنگ ، طرح تلفن سيار ديجيتال را اجرا كند، اين استاندارد GSMنام گرفت. در حال حاضر، استاندارد GSM شامل سه سيستم است كه عملكردهاي اساسي كاملا يكساني دارند،ولي باند فركانس آنها متفاوت است.

در سال ۱۹۸۶ ميلادي، شبكه جهاني اطلاع رساني اينترنت، فراگيرترين شبكه اطلاع رساني بين الملل، راه اندازي شد و در سال ۱۹۸۷ ميلادي، طرح باند باريك انتخاب شد و در همان تاريخ ۱۳ كشور اروپايي يادداشت تفاهمي تحت عنوان(MOU MEMORANDUM OF UNDER STANIG) امضا كردند ، مبني بر اينكه هر عضو متعهد شد تمام مشخصات GSM را رعايت كند. همچنين با موافقت اين ۱۳ كشور، بازار بزرگي نيز براي فعاليت هاي تجاري در اين زمينه باز شد . با گسترش شبكه هاي اطلاع رساني عمومي در كنار شبكه هاي تلفني، نياز به يكپارچه سازي آنها در دهه ۱۹۸۰ ميلادي احساس شد و منجر به ايجاد شبكهISDN گرديد. شبكه ISDN در پي تحقيقات و تلاش هاي دانشمندان در زمينه فناوري دستگاه هاي رقمي يا ديجيتال در دهه ۱۹۶۰ بوجود آمد. در سيستم ديجيتال، ارتباط قطعات، دستگاهها و تجهيزات، براساس ديجيت (اعداد) است و كار مكانيكي در آن بسيار كم و فاقد صدا و حركت است.

شبكه ISDN(شبكه رقمي خدمات مجتمع) در اواسط اين دهه به منظور مطالعه به اتحاديه بين المللي ارتباطات دور ارائه شد. اين شبكه كه تاكنون در چندين كشور راه اندازي شده است، نوعي شبكه كليدي بسته اي است كه در آن ، خدمات صدا و داده از طريق وسايل كليدزني (سوئيچينگ) ارائه مي شود. اين فناوري در تبادل اطلاعات با حجم بالا و كثرت تقاضا در مورد ارتباط تلفني، كامپيوترهاي مادر، پايانه هاي كامپيوتري و خدمات ديگري كه مستلزم سازگاري با شبكه هاي ديگر است، قابليت انعطاف و كارآيي بيشتر و هزينه كمتري دارد.

* از جمله ديگر فناوري هايي كه در دهه هاي اخير مورد استفاده قرارگرفته است، ويدئوكنفرانس و شبكه هاي چند منظوره (مولتي مديا) است كه در دهه ۱۹۷۰ توسط شركتATST در نيويورك عرضه شد . در اين شبكه ها با بهره گيري از فناوري هاي سوئيچTDMهمگام با انتقال صوت بر روي يك زوج سيم، تصوير و داده نيز منتقل مي شود.

نسل اول تلفن هاي همراه در سال ۱۹۷۹ ميلادي براي استفاده تجاري در آمريكا و ژاپن به كار گرفته شد.

اين تلفن ها كه از سيستم مخابرات سلولي استفاده مي كردند، بعدها تكامل پيدا كردند كه اين تكامل منجر به پيدايش نسل دوم تلفن همراه و سيستم هاي ديجيتالي شد. تكامل اين سيستم نيز كه امكان شنود در آن كمتر بود و افزايش تعداد مشتركان را به همراه داشت ، باعث پديد آمدن نسل سوم تلفن همراه شد، بطوريكه ارتباطات سيار بين المللي ۲۰۰۰ ديدگاه ITU در مورد ارتباطات سيار در قرن بيست و يكم است.

۲۰۰۰-IMT يك ارتباط موبايل پيشرفته براي تهيه سرويس هاي مخابراتي در مقياس جهاني بدون در نظر گرفتن مكان شبكه و ترمينال استفاده شده است . با يكپارچگي سيستم هاي موبايل زميني و ماهواره اي، انواع مختلفي از دسترسي بي سيم به صورت جهاني ، شامل سرويسهاي موجود در شبكه مخابراتي ثابت و سرويس هايي كه براي استفاده كنندگان موبايل تعيين گرديده است ، عملي خواهد شد.

۲۰۰۰-IMT استفاده از انواع ترمينال هاي موبايل را كه با شبكه هاي زميني يا ماهواره اي در ارتباط بوده و همچنين ترمينال هايي را كه براي كاربري ثابت و يا سيار طراحي گرديده است ، امكان پذير مي کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!